Wi-Fi atau (Wi-fi, WiFi, Wifi,wifi) dianggap merupakan singkatan untuk Wireless Fidelity, tetapi sebenarnya ia dipilih mengikut pola "Hi-Fi". Ia merupakan piawai untuk rangkaian kawasan setempat tanpa wayr (WLAN_ Wireless Local Area Network).
Produk yang berdaftar boleh meggunakan logo rasmi Wi-Fi yang juga bermakna produk tersebut boleh beroperasi dengan mana-mana produk yang mempunyai logo yang sama. Logonya sendiri diciptakan oleh Interbrand Corporation dengan gaya yin yang. Interbrand memiliki hubungan kerja sama dengan Wi-Fi Alliance.
Kelebihan Wi-Fi ialah ia berasakan piawaian IEEE 802.11, manakala jarak capaian juga jauh iaitu antara 75 hingga 125 meter.
kebanyakkan wifi telah ada di kawasan yang berpotensi untuk dibangunkan.hal ini bersangkutan dengan hasrat kementerian penerangan dan komunikasi untuk memastikan rakyat berada di alaf celik it seperti negara-negara lain
ReplyDelete